Loreen vann melodifestivalen

Melodifestivalen vanns av Loreen och ”Euphoria”. Skall man vara noga så var det ”Euphoria” och dess skapare som vann, dvs Peter Boström och Thomas G:son är vinnarna. Det är låtarna som tävlar, inte artisterna, men det glöms nästan alltid bort. Men Loreen är värd alla hyllningar hon också!

Det viktigaste tycker jag är att det vinnande bidraget har en rimlig chans i Eurovision Song Contest. Tror att många som röstar inte har det i tankarna. Inte ens de som tar ut vilka bidrag som skall tävla i Melodifestivalen tycks tänka på det tillräckligt mycket. Sedan kan det ju vara kul att de släpper fram ett udda bidrag som Björn Ranelid och Sara Li med ”Mirakel”. Men den skulle inte ha en chans i tävlingen i Baku. Inte Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern med ”Jag reser mig igen” heller.

Jag tror att det var det bästa och mest lämpade bidraget som vann. Loreen och ”Euphoria” har nog goda chanser att hamna högt i Eurovision Song Contest. Även om man har blivit överraskad förr, så man skall inte vara allt för säker.

När de svenska rösterna presenterades fick Loreen flest. När alla andra röster var inlagda på resultatlistan ledde Danny. Och den som presenterade rösterna sa ”och vi har en vinnare” innan hon presenterade Loreens siffror. Loreen var i bild och man kunde se på henne att hon trodde hon kom tvåa. Åtminstone uppfattade jag det så. Men så lades de sista siffrorna in i Resultatlistan och Loreen och ”Euphoria” utropades till segrare! Rätt låt och artist vann skulle jag vilja säga!

Loreen har beerbisk påbrå. Berberna är ett folkslag som fascinerat mig lite gran. Ett nomadfolk i Sahara. Blåögda, men det beror inte på att de har haft någon kontakt med oss nordbor.

Tillagt dagen efter:

Loreen uppmärksammar situationen i Azerbajdzjan och Baku. Och det finns det goda skäl att göra!

4 Responses to Loreen vann melodifestivalen

  1. Pingback: Angående Melodifestivalen | Tjejspaning

Lämna en kommentar