Rakat eller orakat

Rakat kön, rakade ben, rakade armhålor, rakade bröst. Det debatteras rakning då och då. Senaste veckan har det mest handlat om en orakad armhåla. Att raka sig under armarna eller inte borde vara var och ens ensak. Men har man mycket hår kan det nog vara idé att raka sig där, eller åtminstone ansa det.

Att raka sig under armarna och på benen har nog förekommit länge när det gäller kvinnor. Och de senaste 20 åren, eller så, så har många kvinnor också rakat könet. Inte bara bikinilinjen utan de har tagit bort allt eller möjligen sparat en liten sträng. Nästan som en förlängning av ”springan” uppåt!

Jag har svårt att begripa att många anser det som absolut nödvändigt att raka kroppen, om inte behåringen är mycket stark. Jag tror att det finns en liten vändning när det gäller könsbehåring. Det är kanske snart inte en självklarhet att vara helrakad.

Ljusa fjun på solbrända ben på tjejer tycker jag kan vara läckert. Men hår som sticker ut genom nylonstrumpor, eller liknande, är förstås en helt annan sak.

På bloggen kroppsbilder finns några tjejer som visar sig orakade. Heder åt dem. Jag säger inte att tjejer skall vara orakade. Bara att rakning inte är en nödvändighet.

Män som rakar kroppen har jag nästan bara förakt för. Fånigt och feminint tycker jag. Kroppsbyggare som ”visar upp sig” i olika sammanhang kan jag kanske ha viss förståelse för, men mest tycker jag även det är fånigt, och omanligt. Att korta ner eller ansa yvig hårväxt kan vara befogat, men en blank och hårlös bringa ser löjlig ut.

I Berlin har det länge funnits en frisersalong för könshår. Klippning och färgning. Kanske figurklippning. Tja, varför inte.

Här har man gått ett steg längre. Eller två. 😉

Avslutar med en bild till på Madonna.

 

Kommentera här.

One Response to Rakat eller orakat

  1. Pingback: ”Madonnas scenkläder hamnade på sniskan” « Tjejspaning

Kommentera

