Ågesta nakenbad

Jag går då och då till Ågesta nakenbad, eller Ågesta naturistbad som nog är det officiella namnet. Det är det enda officiella nakenbad nära Stockholm. Åtminstone om man inte vill åka bil dit. Sedan finns det ett antal platser där man spontant badar nakna. Långholmen brukar nämnas. Har inte gått runt på den ön så mycket de senaste åren, men om det nakenbadas där så är det nog mest i smyg vid de buskiga och trädbeväxta strandpartierna. Och min uppfattning om icke officiella nakenbad är att det lätt blir träffplats för bögar.

Min erfarenhet av Ågesta nakenbad är mycket positivt. Det är nästan som vilket bad som helst, men folk är helt nakna. Där finns barnfamiljer, kompisgäng, par och ensamma. I den sista gruppen dominerar männen, men det är många kvinnor som går dit ensamma också. Tonåringar är däremot inte så vanliga, även om det förekommer. (Tror jag, åldern står ju inte skrivet i pannan på folk.) De gånger jag varit där i år har det varit fler unga tjejer (20 – 30?) än vad jag minns sen tidigare år.

Och där är mycket folk. Hörde i går att en av de ansvariga för badet nämnde en siffra strax under 300 besök under dagen. Och jag uppskattar att parkeringsplatsen rymmer ca 125 bilar. Ändå så tvingas många parkera utmed vägen. En stor del av besökarna åker kommunalt eller cyklar. (Buss 742 eller 833 till Rödmossevägen och ca 10 min. promenad. Eller något längre promenad från Farsta strand.)

Ordningen är bra. Det är inte skräpigt och som jag uppfattar det så finns där inga fluktare. Och fotoförbudet hålls. Badet sköts av en lokal naturistförening på uppdrag av Stockholms kommun, trots att det ligger i Huddinge. Vem som helst får sola och bada där, om de gör det nakna. Och det är förstås gratis.

Vid Ågesta

One Response to Ågesta nakenbad

  1. Nakna tjejer says:

    Nakna tjejer e gött!

Kommentera

